5 tipov ako zdravo chudnúť

Chcem schudnúť. Čo mám robiť ? Zníženie váhy je najväčšou motiváciou, prečo sa ľudia púšťajú do cvičenia. Fitnescentrá praskajú vo švíkoch, plné ľudí u ktorých najhlavnejšie novoročné predsavzatie znie, chcem schudnúť! Menej jedzte a hýbte sa, univerzálna rada, ktorá však veľmi nepomáha.

1. Tip - pitný režim

5 tipov ako zdravo chudnúť - pitný režim

Voda tvorí takmer 65 % ľudského tela. Ľudia s nadváhou majú v tele iba okolo 40 %. Pri strate 5 % vody čo u 60 kg človeka tvorí takmer 3 kg, telo reaguje problémami s koncentráciou, bolesťami hlavy, netrpezlivosťou a ospalosťou. Dospelí človek by mal denne vypiť 2-3 l tekutín (nepočítajú sa polievky, sladké nápoje, káva, alebo čierny čaj). V závislosti od športovej aktivity, teploty, alebo náročnej fyzickej práce, sú to 3-4 l. Keď máte problém s tým, že zabúdate pravidelne piť, každé ráno si položte na svoj pracovný stôl 1 l fľašku vody v polovici pracovného dňa ju skúste mať vypitú. V chytrých telefónoch existujú aplikácie, ktoré Vás upozornia, že je čas sa napiť. Na konci dňa Vám ukážu koľko vody ste vypili.

2. Tip – detoxikácia organizmu

Naše telá sú prekyslené v dôsledku konzumácie stravy, ktorú jeme. Najhoršími potravinami, ktoré vytvárajú zakyslenie sú údeniny, sladkosti, sladké limonády atď. Prekyslený organizmus nie je schopný odbúravať tuky. Dokáže ich uložiť, ale nie odbúrať. Keď začnete chudnúť, je nutné chudnúť pomaly, stále detoxikovať telo (odvádzať toxíny z tela dostatočným pitím, konzumáciou vlákniny 25 - 30 g denne), ktorá toxíny na seba naviaže. Vylučovanie kyslých látok z tela podporujú citrusové plody, alebo zelený jačmeň, ktorý dokáže vyrovnať Vaše pH. Detoxikácia je prvým predpokladom pre chudnutie.

3. Tip – pravidelná strava

5 tipov ako zdravo chudnúť - pravidelná strava

Pravidelnosť v strave v prípade, že chcete schudnúť je základ. Obecná rada je jesť 5 krát denne. Raňajky, desiata, obed, olovrant a večera. V škole sme tak jedli všetci. Prišla veľká prestávka a vybrali sme si desiatu. V dospelosti a v pracovnom strese nestíhame. Ráno sa ponáhľame do práce a ledva niečo rýchle zjeme po ceste v MHD, ak vôbec niečo. Desiatu vynecháme, lebo nemáme čas jesť kvôli pracovným povinnostiam. Obed do seba nahádžeme tak rýchlo, že o hodinu už ani nevieme čo to vlastne bolo a akú to malo chuť. Na olovrant zabudneme, pretože sme dlho v práci, musíme vyzdvihnúť deti zo školy, z krúžkov, alebo ísť na nákup. A tak večer konečne, keď si vydýchneme, máme trochu času sa najesť. No sme tak hladní, že jeme všetko čo nám príde pod ruku. Jedlá s veľkými energetickými hodnotami, ktoré naše telo nestihne spáliť. Aj keby chcelo nemá už kedy, pretože je čas na spánok.

4. Tip - žiadne diéty!

5 tipov ako zdravo chudnúť - žiadne diéty!

Mýtus, ktorému mnoho ľudí verí je, že čím budú menej jesť tým viac schudnú. Náhle zníženie príjmu kalórií však nevedie k menšiemu obsahu tuku v tele. Práve naopak. Dochádza k strate svalovej hmoty a vody v tele, pretože organizmus zistí náhle zmeny, že ide o začiatok obdobia hladu a začne si energiu šetriť a ukladať na neskoršie obdobie. Následne dôjde k strate svalovej hmoty a jej postupnej zmene na tuk. Tukové bunky nášho tela netrpezlivo čakajú práve na chvíľu, kedy ukončíme takúto drastickú diétu a začneme opäť normálne jesť.

A tak máme opäť rovnakú váhu ako pred zahájením diéty a nechápeme prečo, veď sme predsa nejedli! To je ten známy jo-jo efekt, pretože znovu získané kilogramy sú tvorené vodou a tukom. Matka príroda je proste inteligentná a nie je možné ju oklamať.

5. Tip – hýbte sa!

5 tipov ako zdravo chudnúť - hýbte sa!

Pre zníženie hmotnosti je v prvom rade dôležité vykonávať aeróbne činnosti. To sú činnosti, kde sa zapájajú veľké svalové skupiny tela, zvyšuje sa srdcová frekvencia a zlepšuje sa funkcia srdcovo-cievneho systému. Aktivity ako chôdza, beh, plávanie, cyklistika, aquafitnes sú najlepším spôsobom ako znížiť svoju hmotnosť. Odporúča sa činnosť strednej intenzity, minimálne 150 minút týždenne (30 min. - 5x krát v týždni) alebo u niektorých ľudí viac ako 300 minút týždenne (60 min. – 5 x v týždni). Keď chcú ľudia znížiť svoju hmotnosť o viac ako 5 %, iba pohybom to nepôjde, je potrebná taktiež kombinácia správnej výživy. Touto kombináciou pohybu a správnej výživy človek dokáže za 6 mesiacov schudnúť 10,3 kg.

Dodržiavaním týchto tipov neschudnete z večera na ráno, ale postupnou cestou sa dopracujete k svojej vysnívanej postave zdravým spôsobom.