Jedz preto, aby si žil. Neži preto, aby si jedol.

Jedz preto, aby si žil. Neži preto, aby si jedol.

Tento citát najslávnejšieho lekára antického staroveku a otca medicíny Hippokrata má svoj význam aj v dnešnom svete. 65 % ľudí tohto sveta žije preto, aby jedli. Na obezitu zomrie ročne vyšší počet ľudí ako na podvýživu. Podľa Medzinárodnej skupiny boja proti obezite (IOTF - International Obesity Force) má 14 miliónov detí v európskej únii nadváhu a 3 milióny z nich sú obézne. Počet detí s nadváhou a obezitou sa v súčasnosti v celej európskej únii zvyšuje o viac ako 400 000 ročne! Na Slovensku má nadváhu vyše 5 % a obezitu 12 percent detí.

Na základe posledných údajov skracuje obezita život približne o 7 rokov. Vezmime si, že na svete je iba 2 až 5 % ľudí, ktorí trpia obezitou z dôvodu ochorenia, ostatné percentá sú dôsledkom životného štýlu ľudí. Najdôležitejším bodom v správnej výžive človeka je energetický príjem. V prípade, že presiahne z dlhodobého hľadiska energetický výdaj má človek problém. Energia, ktorú telo nespáli sa ukladá vo forme telesného tuku v organizme a dochádza k priberaniu na váhe. Čo teda pre človeka predstavuje zdravá výživa ? Ide hlavne o vyvážený príjem 3 hlavných zložiek potravy, bez ktorých by naše telo nemohlo existovať. Sacharidy, bielkoviny a tuky.

Sacharidy (cukry)

Jedz preto, aby si žil. Neži preto, aby si jedol.

Sa nachádzajú v potravinách ako ovocie, mlieko, džúsy, jogurty, chlieb, pečivo, ryža, zemiaky atď. Všetky cukry z ktorých sú sacharidy zložené, sa nakoniec rozštiepia na glukózu, ktorá predstavuje univerzálny zdroj energie pre všetky telesné tkanivá. Glukóza sa nachádza v krvnom riečisku (okolo 5g/hodnota 20kcal), tam je známa ako krvný cukor, ďalej sa nachádza v mozgu, kde slúži ako palivo, potom vo svaloch a v pečeni, kde sa skladuje pre neskoršie využitie vo forme, ktorá sa volá glykogén. Sacharidy pred vykonávaním pohybovej aktivity „odšrobujú palivovú nádrž“, strava ktorú zjete v dostatočnom predstihu pred cvičením, zhruba 4 hodiny a viac, bude mať telo čas stráviť a dopraviť k svalom, kde sa uloží vo forme glykogénu.

Keď telo odpočíva a nevykonáva žiadnu pohybovú činnosť, sacharidy sú zdrojom energie iba pre mozog a červené krvinky. Pri odpočinku si sacharidovú zásobu v podobe svalového glykogénu telo odkladá, aby bola k dispozícii keď ju budeme potrebovať pri behu, skoku, hodu, no skrátka pri akomkoľvek pohybe, ktorý vyžaduje výbuch energie.

1 gram sacharidov = 4 kcal (17 kJ)
1 gram bielkovín = 4 kcal (17 kJ)
1 gram tuku = 9 kcal (38 kJ)
1 gram alkoholu = 7 kcal (30 kJ)

Zo 100 kcal (420 kJ) vanilkovej zmrzliny (dva kopčeky) získate iba 10 g sacharidov. To odpovedá 40 kcal (170 kJ) sacharidov, čo predstavuje 40 % celkovej energie. Na porovnanie v jogurte sa nachádza v každých 100 kcal asi 22 g sacharidov, čo predstavuje 88 kcal (370 kJ) a 88 % celkovej energie.

Bielkoviny (proteíny)

Jedz preto, aby si žil. Neži preto, aby si jedol.

Bielkoviny sa nachádzajú v potravinách ako sú vajcia, ryby, hovädzie, kuracie, morčacie, bravčové mäso, syry, mlieko, jogurty atď. Bielkoviny sa skladajú z 20 rôznych druhov aminokyselín. Bielkoviny zo stravy sa rozložia na jednotlivé aminokyseliny a tie sa po dopravení do tkanív využívajú napr. pre budovanie svalovej hmoty, rastu vlasov, nechtov, formovania kostí atď. Na rozdiel od sacharidov, ktoré si vie telo vo väčšom množstve uložiť u aminokyselín to nie je možné. Telo preferuje využívať bielkoviny a pre rast, opravu a imunitné funkcie. Odporúča sa jesť menšie množstvo bielkovín pri každom hlavnom jedle a desiate čo je pre telo lepšie ako naraz prijať veľkú dávku.

Tuky (lipidy)

Tuk prijatý v strave poskytuje zdroj energie a rovnako ovplyvňuje hormonálny systém, zdravotný stav a celú kaskádu záležitostí od zápalov cez srdcové choroby až po štruktúru kostí. Tuk sa nachádza v olejoch, masle, orieškoch, tučnom mäse, mliečnych výrobkoch, zmrzline, šalátovom dressingu atď. Typy a množstvo tuku potrebného v strave sa líšia v závislosti na anamnéze, zdravotnom stave a úrovni pohybovej aktivity. Tuk zostáva v žalúdku dlhšie než sacharidy a bielkoviny a potrebuje viac času, než vstúpi do krvného riečiska. Kvôli pomalému tráveniu nie je tuk ihneď k dispozícii ako poskytovateľ energie pre svaly, preto ho nie je vhodné jesť pre vykonávaním pohybovej aktivity.

Vyvážená strava by mala obsahovať 55-60 % sacharidov, 15 % bielkovín a 25-30 % tukov. U športovcov sa tento príjem trochu mení a to v pomere 60-70 % sacharidov, 10-15 % bielkovín a 20 % tukov. Dodržiavanie týchto denných dávok je prvým krokom k lepšiemu zdravotnému stavu človeka a zvýšenej výkonnosti športovca.